HOLA !

Aquest bloc és un simple recull de cançonetes que he anat trobant pels llibres que he treballat a l'escola. No pretén ser més que una eina de treball per a mi com a mestre. Pot ser que també serveixi, i esper que així sigui, els pares, alumnes i altres mestres.

Esper que el disfruteu i que vos agradi.



Pere Gonyalons i Moll

dijous, 31 d’octubre de 2013

Pastoret d'on vens?

PASTORET D'ON VENS?





- Pastoret d'on véns?
- De la muntanya, de la muntanya.
- Pastoret d'on véns?
- De la muntanya qui fa mal temps.
- Quin temps fa?
- Plou i neva, plou i neva.
- Quin temps fa?
- Plou i neva per allà.
Ansa per ansa
Arxiu A. Ferrer Ginart. Artà 1918

L'arc de Sant Martí - Tu que ets un mestre fi

L'ARC DE SANT MARTÍ
TU QUE ETS UN MESTRE FI

Tu que ets un mestre fi
mosso de picapedrer,
quantes pedres han mester
per fer s'arc de Sant Martí.
Ansa per ansa
Dic. C-V-B. Alcover Moll

Tenc un porc que nom Tià

TENC UN NOM QUE NOM TIÀ





Tenc un porc que nom Tià
i una gallina Pixeris,
no hi importa anar a comèdi(e)s
perquè a ca nostra n'hi ha.

o bé:

Tenc un porc i un cabridet
un moltó i una torrissa
una lloca i un pollet...
Som l'amo de tot Eivissa!
 Ansa per ansa

dimecres, 30 d’octubre de 2013

Moro, moro, moregàs

MORO, MORO, MOREGÀS




Moro, moro, moregàs
davall terra moriràs,
ses campanes sonaran 
i tu no les sentiràs.

Ansa per ansa

dimarts, 29 d’octubre de 2013

Cutxixí, cutxixà!

CUTXIXÍ, CUTXIXÀ!
JOC/ROTLLANA

   Joc de coordinació i atenció asseguts en rotllo.

   El cap del joc comença un moviment rítmic, amb alguna part del cos, mentre tothom cantusseja:

CUTXIXÍ, CUTXIXÀ!
CUTXIXÍ BUM BUM!

   Sense perdre el ritme de la cantarella, el/la primer/a jugador/a del costat del conductor del joc, ha de repetir el moviment que aquest acaba de fer, mentre el conductor ja n'inicia un de nou.

   Seguidament en acabar la cantarella per segona vegada, el segon jugador, imitarà el moviment que acaba de fer el primer, mentre el primer imita el que acaba de fer el cap i aquest ja n'ha iniciat un de nou. I així successivament fins que tots els jugadors s'han incorporat al joc.

   Per no perdre el ritme ni equivocar el moviment és aconsellable que cada jugador es fixi només en el company immediatament anterior a ell i es limiti a repetir cada vegada el moviment que l'altre acaba de fer.

Véns a jugar?

dilluns, 28 d’octubre de 2013

Oh! Susanna

OH! SUSANNA
Banjo on my knee




D'Alabama jo vinc ara
amb el banjo sota el braç
i me'n vaig cap a Louisiana
on l'amor m'està esperant

Oh, Susanna!
No ploris més per mi.
D'Alabama jo vinc ara
amb un banjo i un violí

Ahir vaig sortir pel vespre
i em va ploure a la nit,
però avui el Sol escalfa
i m'assecarà el vestit.

Vaig tenir un somni l'altra nit,
quan estava tot callat:
vaig somniar amb la Susanna
que venia tot cantant.



Oh I come from Alabama with a banjo on my knee,
I'm going to Louisiana, my true love for to see
It rained all night the day I left, the weather it was dry
The sun so hot I froze to death; Susanna, don't you cry.
Oh, Susanna, don't you cry for me
For I come from Alabama,
With my banjo on my knee.
I had a dream the other night when everything was still,
I thought I saw Susanna coming up the hill,
The buckwheat cake was in her mouth, the tear was in her eye,
I said I'm coming from Dixieland, Susanna don't you cry.
I soon will be in New Orleans
And then I'll look around
And when I find my gal Susanne,
I'll fall upon the ground.




http://musicatono.com/viendo/0FL6JDA5_B8





dissabte, 26 d’octubre de 2013

Roda, roda, Sant Miquel

RODA, RODA, SANT MIQUEL
popular



Roda, roda, Sant Miquel
tots els àngels van al cel,
mel i melussa
tira la cuixa!

Roda, roda, Sant Miquel
tots els àngels van al cel,
mel i melussa
tira la puça!
Ansa per ansa

 

Quan les oques van al camp

QUAN LES OQUES VAN AL CAMP
POPULAR




Quan les oques van al camp
la primera, la primera,
quan les oques van al camp,
la primera va al devant.

La segona va al darrera
i després ve la tercera.
Quan les oques van al camp,
la primera va al davant.

Cada dia al dematí
canta un gall quiquiriquí.

I la gent ben adormida
se desperta de seguida.
Cada dia al dematí
canta un gall quiquiriquí.
Ansa per ansa











dimarts, 22 d’octubre de 2013

Sec i sec bé

SEC I SEC BÉ
MALLORCA
ROTLLANES

   JOC DE ROTLLANA, ASSEGUTS:

   Es tria a sort un jugador, a qui es taparan els ulls amb un mocador. Aquest jugador farà tres voltes al mig del rotllo i després es dirigirà a seure damunt d'un company del grup dient: " Sec i sec bé! " La resta de companys/jugadors demanarà: " I damunt qui seus? "

   El jugador palpant la roba, la cara.... haurà d'endevinar el personatge damunt qui seu. I aquest passarà a ser el següent jugador central.

Véns a jugar? 

Botar la mula

BOTAR LA MULA
MALLORCA

   S'inicia el joc amb els infants situats en fila. El/la primer/a avança unes passes i es col·loca inclinat amb els braços cap avall i les cames, més o menys flexionades, segons les possibilitats dels infants que han de botar. A continuació el segon jugador bota el que està inclinat a l'hora que tots repeteixen la cantarella " a la una, bota la mula" i se situa en la mateixa posició que l'anterior, unes passes més envant. Així es va repetint successivament l'acció mentre es cantusseja:

- A la una, bota la mula.                                         
- A les dues, un plat d'ametlles crues.                     
- A les tres, bota sense dir res.                                 
- A les quatre, qui la toca la para.                            
- A les cinc, les campanes fan ding-ding.                 
 - A les sis, un troç de pastís.                                      
- A les set, les caperutxes de madó Bet.                   
- A les vuit, haguessis fermat s'ase i no t'hauria fuit.
- A les nou, una olla de brou.                                    
-A les deu, acabam i adéu.                                       
Véns a jugar?                               

Oli, oli per on vas?

OLI, OLI PER ON VAS?
MALLORCA

   En grupets petits d'uns quatre infants, col·loquen les mans amb el puny tancat, una damunt l'altra i fan una torre de punys, fent coincidir de manera vertical els foradins que formen les mans en tenir el puny tancat.
   Qui fa de conductor del joc comença un diàleg amb tot el grupet, tot fent una cantarella:

   - Oli, oli per on vas?    
Tots: - Pes pla                             
- Per on passes?        
Tots: - Per ses basses                  
 - Per on vola?             
 Tots: - Per s'escola                       
- Es qui primer riurà,
                                      un bufet se'n durà (procurant no riure gens).

   Es desmunta la torre de punys i cadascú fa rodar els seus braços un per damunt l'altre amb els colzes doblegats, emetent un so nasal amb la boca closa.
   El primer que mo pot aguantar les rialles, rep una bofetada.

Véns a jugar?



dimarts, 15 d’octubre de 2013

Tup-turu-reu

TUP-TURU-REU
JOC POPULAR
MALLORCA




   La persona que porta el joc s'aaseu en una cadira o en terra. Un dels participants s'agenolla amb el cap a la falda del qui seu, mentre aquest va cantant:

Tup-turu-reu
Quants d'estels hi ha en el cel?
Set o vuit o nou o deu?
Quants n'hi ha?

   Mentre canta va picant amb la mà plana, l'esquena del jugador seguint la pulsació de la cançó. Quan acaba deixa un nombre de dits enlaire que l'infant ha d'endevinar.
   Quan ho endevina, s'alça i un altre jugador ocupa el seu lloc i ell passa a conduir el joc.

Véns a jugar? 

diumenge, 13 d’octubre de 2013

El minuet. Petita música nocturna

W. A. MOZART (1756-1791)




















La donna è mobile. Ària.Òpera Rigoletto







La donna è mobile, qual piuma al vento,
muta d'accento, e di pensiero.
Sempre un amabile, leggiadro viso,
in pianto o in riso, è menzognero.
La donna è mobile, qual piuma al vento,
muta d'accento, e di pensier
e di pensier, e di pensier.

È sempre misero, chi a lei s'affida,
chi le confida, mal cauto il core!
Pur mai non sentesi felice appieno
chi su quel seno non liba amore!
La donna è mobile, qual piùma al vento,
muta d'accento e di pensier,
e di pensier, e di pensier!
 
 








VERDI PER A NENS I NENES

dissabte, 12 d’octubre de 2013

Nabucco. Va pensiero

NABUCCO -VA PENSIERO-  (1842)
OPERA
GIUSEPPE VERDI (1813-1901)




Va, pensiero, sull'ali dorate;
Va, ti posa sui clivi, sui colli,
Ove olezzano tepide e molli
L'aure dolci del suolo natal!

Del Giordano le rive saluta,
Di Sionne le torri atterrate...
Oh mia patria sì bella e perduta!
O membranza sì cara e fatal!

Arpa d'or dei fatidici vati,
Perché muta dal salice pendi?
Le memorie nel petto riaccendi,
Ci favella del tempo che fu!

O simile di Solima ai fati
Traggi un suono di crudo lamento,
O t'ispiri il Signore un concento,
che ne infonda al patire virtù,
che ne infonda al patire virtù,
che ne infonda al patire virtù,
al patire virtù!









Concert per a violoncel en re major (tercer moviment)

CONCERT PER A VIOLONCEL EN 
RE MAJOR
TERCER MOVIMENT
Franz Joseph Haydn
 (1732-1809)



divendres, 11 d’octubre de 2013

Clip-clop, el meu cavall

CLIP-CLOP, EL MEU CAVALL
Música: I. Segarra. 
Text: F. Bofill, A. Puig, F. Serrat



Clip, clop,
clip, clop,
clip, clop, clop! (bis)

Tinc un cavall,
és de cartró.
El meu cavall és el millor!

Clip, clop,
clip, clop,
clip, clop, clop!

ANSA PER ANSA, del llibre JUGUEM CANTANT


 





Mateixa felanitxera

MATEIXA FELANITXERA
MALLORCA






La Caixa a les escoles (La música i els balls de mallorca)

Jota pagesa

JOTA PAGESA
MALLORCA/MENORCA



La Caixa a les escoles (La música i els balls de Mallorca)

dijous, 3 d’octubre de 2013

La tardor que jo conec

LA TARDOR QUE JO CONEC
DAMARIS GELABERT/EULÀLIA CANAL




1. La tardor que jo conec
té gust de raïm i cep,

d’olivera i pluja fina,

de bolets amb julivert.

La tardor que jo conec.
 
2. La tardor que jo conec
les petjades fan crec-crec,

botes d’aigua i un paraigua

i el vent que s’enduu barrets.

La tardor que jo conec.
 
3. La tardor que jo conec
porta figues i fruits secs,

mandarines i magranes

i el primer dia de fred.

La tardor que jo conec.
Música i dansa. 3r. Cruïlla
 








En Joan ve de la cuina

EN JOAN VE DE LA CUINA
SUÏSSA



1. En Joan ve de la cuina,
Uh, uh, uh, ah, ah, ah!
En Joan ve de la cuina
carregat amb el sopar.

2. En Joan porta les sopes,
Uh, uh, uh, ah, ah, ah!
En Joan porta les sopes
i al damunt un tros de pa.

3. Mentre ell menja les sopes,
Uh, uh, uh, ah, ah, ah!
Mentre ell menja les sopes
un gossot li pren el pa.

4. Si en Joan empaita el “quisso”,
Uh, uh, uh, ah, ah, ah!
Si en Joan empaita el quisso
és segur que el bordarà.

5. Val més que mengi les sopes,
Uh, uh, uh, ah, ah, ah!
Val més que mengi les sopes
i que deixi córrer el pa.
Música i dansa 3r Cruïlla

 








Dani Rifà: Tremendamente

Els pesolets/Les nenes maques

ELS PESOLETS-LES NENES MAQUES
POPULAR CATALANA







Les nenes maques al dematí,
s’alcen i reguen, s’alcen i reguen,
Les nenes maques al dematí,
s’alcen i reguen el seu jardí.

Jo també rego el meu hortet
faves i pèsols, faves i pèsols
jo també rego el meu hortet
faves i pèsols i julivert.
 Música. Cicle superior 2. Barcanova
Julivert meu com t’has quedat
sense cap fulla, sense cap fulla,
julivert meu com t’has quedat
sense cap fulla i el cap pelat.
Les nenes maques al dematí 
LA                  RE  LA
s'alcen i reguen, s'alcen i reguen
          MI                LA
les nenes maques al dematí
                    RE  LA
s'alcen i reguen el seu jardí.
                    MI     LA

Jo també rego el meu jardí
faves i pèsols, faves i pèsols
jo també rego el meu jardí
faves i pèsols i julivert.

Julivert meu, com t'has quedat!
sense cap fulla, sense cap fulla
julivert meu, com t'has quedat!
sense cap fulla i el cap pelat.

Jo també tinc el cap pelat
de tant que crido, de tant que crido
jo també tinc el cap pelat
de tant que crido i de tant cantar.

De tant cantar ja no tinc veu
per això callo, per això callo
de tant cantar ja no tinc veu
per això callo i us dic adéu